Bahan-bahan :

1 Ekor Ayam
Segenggam Cili Api *
1 inci kunyit *
Serai - dititik
Asam Keping
1 Biji Kelapa - diambil santannyer
1 cawan air
2 helai daun kunyit - diracik halus 
* Dikisar sekali

Cara-Cara nak masaknyer :

Mula-mula potong ayam sederhana besar. Pendek kata potong 12. kemudian basuh sampai bersih dan ketepikan.

Kemudian masukkan ayam tadi dalam periuk sederhana besar bersama-sama bahan kisar tadi dan serai. sebatikan ayam dan bahan kisar dan masak sehingga mendidih.

kemudian masukkan santan, asam keping dan secawan air ke dalam periuk. Masak ayam tadi sehingga masak....

Semasa hendak menghidangkan makan bersama family..letaklah daun kunyit yang telah diracik tadi sebagai hiasan.


Haa...senangkan..bukan susah pun..dok bujang tue boleh la cuba..klu cili api tue takut sangat nak amik segengam...letak la dalam 10 tangkai cili api pon okay..hahahaha..bagi sesiapa yang tak tahan pedas la yer..

nielah resepi pertama yang aku tahu masak masak aku darjah 6. tapi masa tue mak aku tak bagi masak lagi..takut meletop dapur tue..hahahahaha...skang nie mak aku lak suh aku masak selalu klu dia malas nak masak atau dia takde kat rumah..

Adik perempuan aku pun belajar ngan aku...hahahaha..yer yer jer aku nie kan..poyosss...kekekekeke..ye la kot..ye la dulu dia tak reti nak masak..aku bising lah..barulah nak belajar masak..hahaha..skang nie dia pon dah expert bab masak-masak nie...makanan kegemaran dia Spaggeti...nak naik muntah aku makan..sebab leh katakan dia hari-hari nak masak spaggeti..hahahaha..feeling minah salleh la tue...

Apa yang penting..masak nie senang jer..bukan susah pon..everyone can do...selagi tak cuba..selagi tue tak tahu...okay..lenkali aku bagi lagi resepi lain...

         

0 comments:

Post a Comment